Alla inlägg den 3 oktober 2010

Av Ingrid - 3 oktober 2010 16:42

Innan vi drog hemåt igen för att justera vår jetlag uppsökte vi en kvartersbutik och införskaffade frukostattiraljer och annat som vi kunde komma att behöva. Upptäckte att det fanns fruktstånd på gatan att handla från klockan tio på kvällen, billigt som attans dessutom. Ljuvligt.

Ola och jag stupade snart i säng och sov som två små spädgrisar, men vaknade fem på morgonen och var störtpigga, så vi begav oss ut på en liten morgonrunda i Riverside Park och såg New York vakna till liv (även om stan, precis som man säger, aldrig riktigt sover).


Jag led av svår hundabstinens så under veckan kom jag att trakassera många hundägare jag kom i kontakt med och fick klappa diverse rara hundar, bl.a en westie som hette Sam och en Jack Russel som hette Sophie. Westie, fransk bulldog och diverse terrierraser verkade vara New York-bornas favoritraser och det fanns otroligt många hundar i stan, till min stora förtjusning!


Efter frukost och tvagning var det dags att bege sig ut på stan. Ett tunnelbanekort införskaffades och vi begav oss till Times Square. Ett gigantiskt vimmel av människor, neonskyltar, Broadwayteatrar och butiker mötte oss. Det är svårt att förmedla känslan av att stå dä, det liknar ingenting. Korsningen vid Åhléns och Sergels Torg är liksom...ingenting.

Vi susade in och ut ur diverse butiker, drack iskalla kaffedrycker från Starbucks och spanade på folk.

Plötsligt drabbades jag av akut kissnödighet.. Ni vet sådär så att man vet att man nästan kommer att dö om man inte får tag i en toalett inom ett par minuter.

En förtvivlad jakt på ett damrum inleddes! Starbucks hade inget, teatrarna var inte öppna.... Jag kved och gick med benen korsade. Min pojkvän, som är ett medicinskt unikum och kan hålla sig en hel dag, försökte tafatt komma med diverse förslag ("Nej Ola, det finns inga j-vla buskar på Times Square!") utan framgång.


Men någonstans i den dimma som vid det här laget började dansa framför mina nu skelande ögon fick jag syn på en skylt...."Tourist nånting bla-bla".. DÄR! Dom MÅSTE ju ha en toalett! Jag hasade/stapplade dit och hörde hallelujakören dåna då inte en utan tre toaletter uppenbarade sig.The most wonderful feeling ever....


Lättad, på mer än ett sätt, kunde vi fortsätta vårt äventyr.

Denna scen skulle komma att utspelas minst ett par gång om dagen, eftersom kombinationen minimal blåsa + behov av att dricka mycket på grund av varmt väder orsakade ett viss pockande...

Alltså har New York Library, buskarna i Central park, i princip samtliga Starbucks mellan 22:a och 85:e gatan, en liten mexikansk butik i Harlem och Brooklyn Bridges brofäste på östra sidan fått besök av mig. Tack så mycket!


Resten av onsdagen ägnades åt att besöka Midtowns alla filmbutiker som Ola med febrig blick avverkade metodiskt. Jag fyndade en fin utgåva av King Kong från 1933 för sanslösa $3 och vi avrundade dagen med en middag på en skaldjursrestaurang vid Times Square. New Yorks tunnelbana är ålderstigen, smutsig, högljudd men effektiv och vi hade max 10 minuters resväg upp till Upper West Side. Trots att vi befann oss i en av världens största städer infann sig ofta en mysig kvarterskänsla, vilket antaglige till stor del beror på alla små butiker och restauranger som finns överallt och att folk är otroligt vänliga och avspända.

Vi köpte lite öl och skålade för en härlig första dag i New York.


fortsättning följer...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards