Alla inlägg under oktober 2009

Av Ingrid - 31 oktober 2009 14:09

  


Moow-haha....min favorithögtid (efter julen, naturligtvis) är här: Alla Helgona.

Jag är omåttligt förtjust i allt som hör till; mörker, tända ljus, kvällspromenader på kyrkogården (något vi gör varje år) och inte minst skräckfilmer av allehanda slag.

Idag har jag laddat från tårna: började med att ställa fram blockljus i varddagsrummet (för mysig stämning ikväll), tittade på en dokumentär om barn med övernaturliga förmågor (struntar i att det säkert är bluff, jag går på allt sånt!), förbereder kvällen indiska kyckling och lyssnar på filmmusiken till "A Nightmare Before Christmas".



Hundarna och jag ska möta Ola vid bussen och så tar vi en sväng över kyrkogården innan vi går hem tillsammans.

Jag törs satsa en bra slant på att min barnslige man kommer försöka sig på att skrämma mig - och lyckas!

Han brukar retas eftersom jag gärna medger att jag faktiskt till viss del tror på andar och annat övernaturligt (humbug säger han, den store realisten... Men livet blir så trist om allt ska vara konkret och logiskt tycker jag!).

Vi har vilda diskussioner ibland...


Hur som helst, hoppas ni alla får en trevlig helg - och glöm inte att tända ljus!

Av Ingrid - 30 oktober 2009 10:15

Gårdagen spenderas med att träffa systersonen Felix och vi fikade, mysigt. Vi tog sen en liten promenad till ÖoB eftersom hans snåla moster upptäckt att de säljer sanslöst billiga ägg där - 5,90:- för 6 stycken. Halva priset jämfört med andra butiker...definitivt värt promenaden.

Satt sen och pulade med artikeln jag sliter med. Det är inte lätt att skriva, speciellt när källmaterialet är på engelska och man tycker att ens egen svenska översättning låter totaltöntig..


Jobbar sen kväll, så jag har i princip hela dagen på mig att göra något trevligt. Läsa bok eller se film? Det blir nog bok, under en filt i soffan. Vår lägenhet är iskall eftersom slöfockarna i föreningen styrelse inte satt ordentlig sprätt på elementen. De borde skicka ut gratis raggsockor till samtliga boende som kompensation!

Tur att man har två varma och umgängessamma hundar som gärna ligger runt mina fötter...



Av Ingrid - 28 oktober 2009 08:35

  


Gårdagen bjöd på kulturell förkovran tillsammans med Ola. Eftersom vi båda var lediga for vi in till Stockholm och såg utställningen av Caspar David Friedrichs målningar på Nationalmuseum. Ola hade mycket roligt åt att jag uttalade Blasieholmen som "Blaséholmen".

Uställningen var fin och vi kikade även på en del av museets permanenta utställningar. Jag överdoserade flamländska änglar och mjölkpigor....


Sen bjussade O på buffé på Örtagården vid Östermalmstorg. Rekommenderas! För under hundralappen får man 40+ rätter, dricka, kaffe med kaka samt glassbuffé. Och allt är urgott!

Vaggade hemåt och möttes av två glada hundar som under dagen rastats av systersonen Felix med kamrat - tack killar, ni gjorde ett utmärkt jobb!


Vad händer idag? Ska jobba sent ikväll, men fram tills dess ska jag försöka dupera O till att handla. Jag har verkligen ingen lust....

Av Ingrid - 24 oktober 2009 11:44

Har lagat en urgod (provsmakat!) broccoli- och baconpaj som ska förtäras ikväll, Ola kretsar som en gam runt den och vill hemskt gärna ta den till lunch...

Dagen kommer spenderas med att enbart för trevliga saker såsom hundpromenad, filmtittande och läsande av böcker. Inga måsten, inga krav...


Igår ringde Mor och lät stressad; kunde hon möjligtvis få komma hit och jobba ett par timmar? Hon hade en intervju på en CD-skiva som hennes (uråldriga och nästan handvevsdrivna) dator inte lyckades spela. Och det var jättebråttom......

Som den goda och snälla dotter jag är (när jag har lust) sa jag "välkommen". Strax därpå klev en anfådd individ innanför vår tröskel och satte omedelbart igång att arbeta.

I tre timmar hördes inget annat än ivrigt knattrande från tangenterna, en och annan suck, vissa självbelåtna som tjut och en strid ström av intervjuprat.

Sen sa Mor tack, hej och mors samt försvann iväg - jag antar att hennes session var framgångsrik och att allt lyckades bli klart i tid..


Nu ska jag se filmen "Baader-Meinhof Complex". Ola hoppas att jag inte ska ta alltför mycket intryck....

Jag lovar inget bestämt, haha!


  

Av Ingrid - 21 oktober 2009 11:42

Ledig idag, men ska ägna hela eftermiddagen åt skrivjobb. All eventuell kommunikation tas med fördel via e-mail, eftersom jag ändå inte kommer svara i telefon av koncentrationsskäl.

Ola städar och fejar (tecken på gott humör), hundarna har akut höstslöhet och ligger utspillda i varsitt soffhörn.

Nu ska jag försöka hålla min deadline....

  



Av Ingrid - 19 oktober 2009 22:17

Jag finner mig själv ägna mig åt exakt samma saker som jag gjorde för 15 år sedan;förargar mig över Sverigedemokraterna och den alltmer blommande nynazismen muttrandes saker som "man skulle röka ut dom jävlarna" och "inte en enda fascist ska få utrymme i Norrtälje", lyssnar på gammal arg svensk punk, filar på olika insändare att skicka till lokaltidningen, känner kamplust och vilja att organisera motstånd. Allt detta som jag bevisligen är väldigt bra på!

Ola tror att det är någon form av 30-årskris. Jag tycker att det är sunt förnuft och helt naturligt om man har den minsta känsla för hur samhällsklimatet och världen ser ut idag...

  

Av Ingrid - 16 oktober 2009 11:31

Dagen började med att jag lyckades spola ner mitt vinröda läppglans i toaletten...Fråga mig inte hur det gick till. Uppfällt toalettlock, spolknappen trycks ner, stötte till badrumshyllan, läppglanset rullade i slow-motion och föll med skrämmande pricksäkerhet rätt ner i toalettstolens stormande inre... Borta!

Fick en känsla av att det var lika bra att gå och lägga sig igen, men jag behärskade mig och tog beslutet att ändå få detta att bli en produktiv dag, hur motigt det än må kännas.

Så nu är det fokus på arbetsuppgifter som gäller!

Sen är det helg...wonderbar!

  


Av Ingrid - 15 oktober 2009 13:47

  

Drabbades av visst ursinne (av absolut ingen anledning alls) och städade frenetiskt hela förmiddagen. Ola påstår att jag fungerar som mumintroll som laddar skafferierna och städar huset innan vintern då hela muminfamiljen går i ide...

Ingen dum tanke, jag är nog rätt lik ett mumintroll...matglad, pysslig, lite hopplöst romantisk, drömmare, tycker om kuddar och blommor och böcker...sämre saker kan man definitivt vara!

Min familj påminner ganska mycket om den här bilden..

  


Hursomhelst, med ett välstädat hem kan jag nu njuta av en ledig dag ensam och därmed lägga mig i soffan och titta på något avsnitt av Midsomer Murders som min snälle pojkvän spelat in åt mig från kanal 8 där de går i repris just nu. Ola, som inte är speciellt förtjust i engelska deckare, har insett att det är något av det bästa jag vet.

Ibland kan det låta såhär:

"Du, jag bandade det där....öh....det där engelska...du brukar se. Mordgrejset."

 

----

Uppdaterat: ny Muminbild, en underbar stämningsbild som även den beskriver min familj. Helene, ser du lilla My i trädkojan?


  

 

 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards