Alla inlägg den 27 december 2010

Av Ingrid - 27 december 2010 11:19

Åh, vilken härlig julhelg jag har haft!

Efter ett intensivt sprinterlopp på torsdagen för att hinna med det sista, föll slutligen julfriden över Sandkilen. Hundarna var nybadade och glittrade i takt med julgranen, kylskåpet fyllt till bristningsgränsen av allt man kan tänkas vilja ha och lite därtill, glöggdoften låg som en lätt bris i lägenheten och allt var bara...skönt.

Julaftonsmorgon inleddes med frukost i det av mig julpyntade köket, där en miniatyrjulgran traditionsenligt prydde fönstret, Hundarna kalasade på köttbullar (hemrullade, vill jag gärna tillägga) och vi gick sedan ut på en promenad ner till sjön.


Med rödblommiga kinder och två snötäckta hundar pulsade vi tillbaka hemåt för att laga lunch!

Eftersom Ola skulle arbeta på natten gjorde vi ett litet julbord med sill, janssons frestelse, kryddost (åh, ett absolut måste, anser jag!) m.m Under skämt och glam intogs denna måltid som förhöjde husfaders sinne om möjligt ännu mer och raskt därpå beslöts det att det var dags för klapputdelning!


Hundarna fick varsitt nytt koppel och halsband, jag fick en psychedelisk men ack så söt porslinsgris, en film och tatueraren Kat von D's nya bok av Ola.

Han i sin tur fick två böcker (Kafkas "Slottet" och en av Göran Greider" samt en film. Vi blev sedan sittande framför Kalle Anka, även om vi mest ägnade tiden åt att prata och kela med hundarna.

Strax efter 16-tiden kom Far för att skjutsa mig ut till föräldrarhemmet. Hundarna och deras bäddar lastades in, puss-kram-hejdå till Ola och så bar det iväg!


Ute på landet rådde en nästintill sagoaktig stämning; snön glittrade orörd på fälten, skogen var mörk och tung, månen lyste... så vackert!

Hemma väntade Mor med tända ljus i alla fönster och ett gedigert julbord med allt från vännen Agnetas urgoda inlagda sill till goda ostar.

Åh, vad mysigt och gott det var!

Sen Karl-Bertil (alla skrattar på samma ställen varje år...) och ännu en julklappsutdelning! Ola och jag fick muggar med filmmotiv, jag fick årskort på simhallen (hurra!) och cd-skivor av Far och Mor. Tusen tack!


Resten av kvällen ägnades åt nötknäckande, prat, fika och slötittade på film.

Då kylan var ganska påtagligen beslöts det att vi skulle sova alla tre i dubbelsängen. Jag paxade för en ytterkant, Mor lade sig i mitten. Dock vaknade jag regelbundet av mina föräldrars snarkande (Far lite diskret, Mor tröskverket..) samt att Uno och Viggo uttryckte sitt missnöje med att tvingas befinna sig på undervåningen (Uno skällde och Viggo ylade som medhåll). Detta berättar jag inte för att på något sätt förnedra mina föräldrar, tvärt om - det är ju lite roligt och rart på något sätt!


Upp vid 7-tiden för en tidig frukost och sen bar det ut på promenad för mig och Far samt fyra hundar! Rackarns, så hurtiga vi var - även Mor och Rasmus som kom ifatt oss på tillbakavägen!

Efter en tämligen långsam och skön dag så for jag hemåt efter ytterligare en omgång av god mat - åh vilken jul!


 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards