Direktlänk till inlägg 6 juli 2009

Härifrån till evigheten

Av Ingrid - 6 juli 2009 18:42

Mor ringde imorse; hennes knä värkte och hade svullnat upp på ett synneligen dramatiskt sätt. Kunde jag vara en liten ängel och följa med henne till sjukhuset?

Som den goda och fina dotter jag försöker vara så var det ingen tvekan. Såklart jag följde med!

Blev hämtad av Mor och tog oss ner till Norra Vårdcentralen. Eftersom vi inte beställt någon tid blev vi hänvisade till en distriktssköterska som kastade en blick på mammas knä och tyckte att en doktor borde ta en titt. Inga tider fanns lediga under dagen, så vi råddes att ta oss ner till akuten. Sagt och gjort.


Mor hade vid det här laget hunnit bli lite skakis, förbannad, nervös och flamsig. Ingen bra kombo....

 I akutens väntrum var det fullt med folk. Mother did not approve...

Vi hasade fram till disken och talade om vad saken gällde. Mor fick en Alvedon av en snäll sköterska och vi satte oss ned och läste Damernas Värld. Diverse trasiga existenser, barnfamiljer och ensamma pensinärer strömmade in och ut i väntrummet.

Mamma tröttnade på tidningarna och började uppvisa tecken på någon slags bokstavsdiagnos. Oh nej, Mor har tråkigt..

"Mamma, vill du ha kaffe?" frågade jag ihopp om att distrahera Mor innan hon hann göra något olämpligt (te.x prata med någon).

Mor, som dessutom hunnit bli gnällig nu, svarade:

"Har dom weiner-melange?"

"Jag vet inte, går det bra med cappucino annars?"

"Jag vill ha weiner-melange......." följt av en suck och utskjutande haka.


Tack och lov så hade sjukhusets kaffeautomat allehanda varianter så jag kunde tillgodose El Tjatos krav.

Sen blev Mor inkallad för blodprovstagning, utskickad i väntrummet och sen inkallad igen.

Beordrades ta av sig byxor och skor samt lägga sig på en brits.

Mamma var nu totaldampig och pratade oavbrutet varje gång vi lämnades ensamma i undersökningsrummet. Det kändes som att vara på Hud & Kön tillsammans med Arne Anka.

M:"Undra om det finns något härinne som jag oungängligen måste ha..."

I:"Mamma, inte stjäla på sjukhus.."

M:"Jag stjäl inte, jag bara tittar....

........

M:"Vad är det där?"

I: "Jag vet inte....en mask av något slag".

M:" Vad har man den till?"

I:" Man lägger över munnen på pratsamma gamlingar....."


Jag förväntades dessutom fungera som Skalman och ha allt i min väska: pennor, hårsnoddar, papper att skriva ner pajrecept på (!) m.m

Tillslut hade doktorerna kommit underfund med att de skulle tömmas mammas knä på vätska. Mamma fick lokalbedövning och sen en kanyl modell sugrör instucket under knäskålen (uuurrrk) och en större mängd klägg sögs ut.

Mor var en brave soldier och tjöt nästan inget alls.

Sen till Apoteket för lite knarkuthämtning och så vidare till Anteps för en vältjänt middag!


Hemma väntade ett hem i behov av dammsugning, men det får faktiskt vänta till imorgon....


 
 
Jennifer

Jennifer

6 juli 2009 20:31

Herregud vilken dag!!!! Och tänk vilken fin dotter du är som tar hand om din mamma och förhindrar att brott sker på sjukhus hahahahahahaha ;) Älskar att läsa din blogg bruden!!!! :D Du skriver så klockrent!

Stor kram!

http://www.henniher.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mor

6 juli 2009 20:50

Tack lillaI!!!

Kram/Mamma

PS Vid ytterligare genomläsning (och skratt) kommer jag på att mor låter som en klen och förvirrade åldring. Det är jag ju inte ju...
Du måste få med det där med nära-döden-upplevelsen på Sj----et förra gången - därför måste lilla I vara med nu! Annars kanske någon får för sig att din mamma är så klen så hon inte kan ta vara på sig själv (o hemska take!) - det tänker jag göra så länge jag kan försvara mig...
Men tack iaf...

 
Ingen bild

Nilla

7 juli 2009 19:34

Hihi, fniss....GAPSKRATT

Tack för en underbar blogg i dag..Flinar brett, hade gett bra mycket för att få varit med *L*

Kram Nilla

 
Ingen bild

Marina

7 juli 2009 20:46

Det var utan tvekan något av de roligaste jag har läst på länge, jag skrattade hysteriskt och befäster min övertygelse att Mamma, sorry, jag kommer nog aldrig att ledsaga dig till något vårdliknande, ever. Ingrid gör det så bra. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid - 18 juni 2012 12:19


Vilka underbara dagar vi haft i Spanien....! Vi har ätit en miljon oliver, latat oss vid poolen, snurrat i medeltidsgränder kl. 03 och dansat, badat i en toksalt Medelhavet, mumsat världens godaste mat, träffat sanslösa karaktärer, druckit 2-eurosv...

Av Ingrid - 27 maj 2012 15:24


    Hej och voff från Roslagen!

Av Ingrid - 26 maj 2012 11:17


Om 48 timmar åker O och jag på gemensam semester till Spanien! Första destination är Sevilla, sen tåg till Valencia på östkusten. Förväntningarna är höga, vi blev ju störtförälskade i Spanien under vår helg i Barcelona.... Det är 30 grader i Sevi...

Av Ingrid - 2 maj 2012 07:42


  Idag fyller jag 33 år! Firade igår en smula med glada kamrater i Stockholms 1:a majtåg och har jag tur fortsätter firandet idag.. Ha en fin dag, alla vänner! ...

Av Ingrid - 27 april 2012 07:28


Jobbar som en dåre, försöker emellanåt vara trevlig mot min omgivning, borde boka trimtid till Viggo (han liknar mer och mer en övervintrad hippie vilket han själv inte verkar ha ett dugg emot) samt vaccinera pyret - men det har inte hunnits med. Sna...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards