Direktlänk till inlägg 10 juli 2009

Då finns det hopp

Av Ingrid - 10 juli 2009 18:59

Jag börjar tro att jag håller på att bli galen. Är det mig det är fel på eller är världen helt vansinnig?

Den här texten kommer att vara full av generaliserande och en del överdrifter, men som med allt annat måste man överdriva för att fånga andras uppmärksamhet..

(Personligen tycker jag egentligen inte alls att det är överdrivet, utan exakt så illa som jag beskriver det!).


Jag står helt enkelt inte längre ut med hur världen ser ut och fungerar. Det mesta som tillverkas (kläder, bilar, möbler - allt!) är fult, har usel hållbarhet och är inte ett dugg tilltalande på något sätt. Mat skulle jag kunna skriva en hel roman om. Producerat i Långtbortistan, hittransporterat på ett miljöfientligt sätt, har tappat alla vitaminer och näringsinnehåll lagom tills det packats upp i affären - och detta betalar vi pengar för.

Hel- och halvfabrikat som inte ens LIKNAR den mat som den påstås vara. Varför vill folk köpa sånt? Snart har vi en generation som inte har en aning om hur riktig ravioli smakar, för de har bara ätit burkvarianten från ÖB..

De kommer inte heller ha en aning om hur riktiga tomater smakar eftersom de bara ätit de övergrödda, stressuppdriva varianten från snabbköpet.


Folk klär sig också vansinnigt fult. Ta bara tonårsflickors mode: tighta, lågt skurna jeans som visar både mage och bak (inte smickrande på någon, oavsett figur), hemska toppar som antingen är skinntighta eller enorma tält. Var tog idén med att klä sig efter sina bästa förutsättningar? Nej, nu ska alla se likadana ut. Kvalitén på kläder är icke-existerande. Flickor läser modebloggar där självutnämnda stilexperter dikterar var som är "rätt" och tipsar om sanslöst dyra (och fula) kläder och tonårsflickorna rusar till H&M för att köpa de billiga kopiorna av de dyra märkena.

Läste en artikel någonstans där en 15-årig tjej fick frågan vad hon önskade sig allra mest. Svaret var en Louis Vuitton-väska (en sådan går i genomsnitt på 4- till 5000 kronor). Jag höll på att kräkas av förargelse.

Och detta var inte ens en Östermalmstjej utan en vanlig småstadsflicka som läste väldigt mycket Veckorevyn..

Vad f-n har folk för värderingar egentligen??


Komikern Tobias Persson skrev för ett halvår sen en lysande debattartikel om den sjuka konsumtionshyseri och ytlighet som slagit klorna i vårt land. Det finns att läsa här. Den slutar med följande mening:

"För 150 år sedan byggde ungdomar vår järnväg, våra hus, vårt samhälle –
i dag fotograferar de sin fika."

Och exakt så är det. Och det gör mig alldeles sjuk inombords.

Åter till mitt gnällande. Jag står bara inte ut längre. Något måste hända, förstår inte folk vilket ytligt och fördummande samhälle vi håller på att bygga upp?

Folk tycker, på fullaste allvar, att det är livsviktigt att ladda ner häftiga mobilsignaler istället för att läsa en bok. Man köper en massa skräp för att reklambladen från lågprismarknaderna säger åt oss att göra det. Mobiltelefoner styr vårt liv.

Tack och lov finns det en blomstrande och hastigt växande retrorörelse som ägnar sig åt gamla tiders matlagning, konsten att lappa hål, uppskatta visdomar och dåtidens värderingar i mångt och mycket.

Och tänka sig, det är unga människor. Som liksom jag tröttnat.

Hoppas vi blir fler. Då finns det hopp.


 
 
Ingen bild

Helene

10 juli 2009 20:38

Åh hjälp!! Jag har gått i flera dagar och fnulat på ett likande inlägg fast med en lite annan vinkling. Undertecknad är tonårsförälder numera och kräks av både det ena och det andra. Tack Ingrid för att du lyfte en hjärtesak! Jag är stolt över att känna dig! Jättestolt!

Helene

 
Lisbeth

Lisbeth

11 juli 2009 14:12

BRAVO!

Kramar/Mor - jättestolt

PS Lilla I kommer väl i morron?

http://ulvus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ingrid

11 juli 2009 16:36

Tack både Helene och Mor, mina systrar i avskyn mot det moderna samhällets idiotier! Tänk att jag längtar efter saker jag inte ens upplevt själv...

Mor: självklar kommer jag med imorgon!

 
Ingen bild

Solan

12 juli 2009 11:00

Håller helt med dig. Fast jag slutat att reta upp mig, man mår ju bara dåligt själv. Jag läser min bok och skiter i alla knasiga såpor på TV:n och allt annat tok som existerar i "inne" världen.

 
Ingrid

Ingrid

12 juli 2009 14:08

Det här var den BÄSTA bloggen jag läst på MYCKET länge!!!! Tack för den!! Hoppas att många läser den och tar den till sig!!

Ingrid 1979

http://iddeh.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid - 18 juni 2012 12:19


Vilka underbara dagar vi haft i Spanien....! Vi har ätit en miljon oliver, latat oss vid poolen, snurrat i medeltidsgränder kl. 03 och dansat, badat i en toksalt Medelhavet, mumsat världens godaste mat, träffat sanslösa karaktärer, druckit 2-eurosv...

Av Ingrid - 27 maj 2012 15:24


    Hej och voff från Roslagen!

Av Ingrid - 26 maj 2012 11:17


Om 48 timmar åker O och jag på gemensam semester till Spanien! Första destination är Sevilla, sen tåg till Valencia på östkusten. Förväntningarna är höga, vi blev ju störtförälskade i Spanien under vår helg i Barcelona.... Det är 30 grader i Sevi...

Av Ingrid - 2 maj 2012 07:42


  Idag fyller jag 33 år! Firade igår en smula med glada kamrater i Stockholms 1:a majtåg och har jag tur fortsätter firandet idag.. Ha en fin dag, alla vänner! ...

Av Ingrid - 27 april 2012 07:28


Jobbar som en dåre, försöker emellanåt vara trevlig mot min omgivning, borde boka trimtid till Viggo (han liknar mer och mer en övervintrad hippie vilket han själv inte verkar ha ett dugg emot) samt vaccinera pyret - men det har inte hunnits med. Sna...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards