Alla inlägg den 7 december 2009

Av Ingrid - 7 december 2009 12:15

Helgen har varit minst sagt aktiv: jobbat fredag och lördag natt, besökt Sci-Fi-mässan i Älvsjö (vi fick gå in gratis pga av otroligt osannolikt tur) &julmarknad på söndagen (mingel bland trätomtar, doften av brända mandlar och nystöpta ljus, hundarna var också med och verkade trivas).

Mitt i allt detta har jag även hunnit sova, veckorhandla med Ola och pappa samt skrivit klart en artikel.

Höjden av effektivitet!


Idag njuter jag av en välförtjänt ledig dag... Susade dock ner på stan för lite ärenden till biblioteket. Kikade in på Nordea för att hämta en broschyr på uppdrag av Ola (sen när blev han intresserad av tjänstepensioner?). Möttes av ett kaos; datasystemet hade kollapsat och det gick inte att ta ut pengar manuellt.

Lokalen kryllade av pensionärer och särskilt en liten farbrors uppenbarelse gjorde mig alldeles hjärtenupen.

Han bar hatt, hade skjorta och jacka noga knäppta upp i halsen samt tog sig fram med rullator. Han såg förtvivlad och frågade en kassörska vad som hände.

Hon förklarade problemet och farbrorn såg ännu mer ledsen ut.

"Men jag har bara en timme på mig innan bussen går..." halvviskade han.

"Jag har ju ingen mat hemma..."

"Har du inget bankomatkort" Dom fungerar" sa kassörskan.

"Nä, jag kan inte ha sånt för jag har så stela händer" svarade farbrorn.

Då höll jag fanimig på att börja gråta!

Ska det vara så? Att gamla människor inte ens ska kunna få tag i mat när de sköra datasystemen krånglar...hemskt, hemskt!


Som tur var dök det upp en något yngre vän till den lille farbrorn!

"Nämen tjenare ----- (valfritt vanlig förekommande gubbnamn), står du här? Va, får du inte ut några pengar? Vad är det för dumheter? Kom, jag har kort - du får låna en femhundring av mig!"

Jag andades ut av lättnad och glädje över denna varma och fina människa som fixade allt!!


Nu ska jag ge mig i kast med någon av mina låneböcker och avnjuta årets första pepparkaka.


  


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards