Direktlänk till inlägg 22 juni 2010

Kafka i Finsta

Av Ingrid - 22 juni 2010 20:17

När jag kom hem efter att ha jobbat ett par timmar på förmiddagen kom min hurtige och idérike man med ett för honom lysande förslag: vi borde cykla till Finsta idag!

Då jag vägrade ge minsta sken av att jag hellre ville lägga mig på soffan och läsa klart den spännande deckaren jag hade ett par kapitel kvar av, nickade jag glatt och sa "självklart älskling"....

Så vi pumpade våra cyklar, packade några vattenflaskor och gav oss iväg på den idylliska grusvägen som löpte mellan kohagar och sädesfält. Strålande väder och gott humör!

Inte ens speciellt ont i benen fick vi, och Ola klappade dessutom en ko som stog vid hagens kant och mumsade. Framme i Finsta bjöd Ola på lunch och vi åt sen glass på kaféets uteplats. Hurra, så mysigt!

Sen kom problemen...

Vi hade planerat att ta bussen hem istället för att som förra året cykla tillbaka (vedervärdigt tråkigt att efter en maffig lunch sätta sig och trampa hela vägen tillbaka). Vid hållplatsen satt en skylt som tillkännagav att visst var passagerare välkomna att ta med sina cyklar MEN enbart 9-15 eller efter kl. 18!

Klockan var nu 16.10

Vi försökte utan framgång böna, muta och tjata oss till platser, men de hårdhjärtade och reglementsstyrda chaufförerna vägrade och bussarnas dörrar slog igen framför våra näsor med en hånfull suck.

Ola var nu i upplösningstillstånd och beslöt att vi skulle cykla några hållplatser framåt för att iallafall sysselsätta oss med något. Efter 200 meter ångrade vi oss!

Det kommer enorma långtradare -från båda håll...samtidigt! Jag har sällan varit så rädd som då...hu!

Så vi kastade oss av cyklarna och gick till nästa hållplats. Klockan hade nu passerat 17.00 med råge. Ola gick ut på ett fält och skrek, sen satt han apatiskt på asfalten och tuggade på ett grässtrå.

"Du Ola....här finns det ingen skylt om cyklar.. Tänk om de inte tar ombord cyklar här"?

"Lägg av, det vore ju sjukt!" svarade min man med eftertryck.

"Jag går INTE tillbaka på den här livsfarliga vägen!"

Gissa vad? Nästa buss som kom stannade och jag frågade försynt ifall vi fick ta med cyklarna.

"Inte från den här hållplatsen!" svarade chauffören.

Då trodde jag faktiskt att Ola skulle begå mord...

Bussföraren uppfattade nog det blänk av isvit galenskap som skymtade i O's ögon och sa ok, häng upp hojarna i bak...

Ola muttrade något om Kafkalika regler och jag passade mig noga för att inte komma med några vad-var-det-jag-sa-kommentarer.

Jag är mentalt förbrukad, det blir smörgåsar och nyponsoppa till middag.