Direktlänk till inlägg 22 augusti 2010

Otack är världens lön

Av Ingrid - 22 augusti 2010 14:29

Det kan tyckas märkligt att det är på jobbet jag har mest tid till att blogga, men så är det. Här finns naturliga pauser som kan ägnas åt att uppdatera läsarkretsen om mina banala förehavanden, medans hemmavid blir jag ständig distraherad av människor/djur/städning/handling/telefon/diverse åtaganden som kräver min uppmärksamhet.


I torsdags for vi till goda vänner i Tyresö där vi blev bjudna på himmelskt god thaimat, vi skrattade så det hördes till Gullmarsplan och medhavda hundar (Viggo och Rasmus) lekte glatt med sina nya kamrater.

Efter en härlig eftermiddag (tack snälla T-B, P och G för allting!) skjutsade Mor mig till jobbet i Täby. Jag vred händerna över huruvida Mor skulle lyckats trassla sig tillbaka till E18 från Täby Centrum, men hon fnissade bara åt mina bekymrade mobilsamtal.... "Det är ju bara att läsa innantill!".

Jomenvisst, men då jag är van vid att Mor vrålar "Vad f-n står det på skyltj--eln!? LÄS!" så det är kanske inte så konstigt att jag kände en viss tvekan inför att låta en (trött och kissnödig) individ cirkulera bland alla mystiska avfarter runt de norra förorterna.

Men det gick tydligen bra utan min asssistans!


Igår ringde en tjatig åldring på förmiddagen då vi fortfarande låg i sängen och förkovrade oss i litteratur samt kliande av hundar. Åldringen krävde uppfodrande  promenadsällskap och coaching.

Då min hjärna bestod av lika delar gröt och vacum tog det mig en stund att komma fram till att det var Mor i luren.

"Gå själv, du har ju skogen runt knuten".

"Jag måste ha sällskap!"

"Du har ju Rasmus..."

".....*gnäll*....*stånk*.."

Jag såg hur min lediga dag hastigt förvandlades till ledsagning av en bångstyrig gamling som ändå inte lyssna på vad man säger.

"Ok. Kom om en timme då..."

"Jippie!"

*klick*


Vad hade jag gett mig in på? Jag tog mig ur sängen, susade hastigt ner på stan för att utföra diverse ärenden och mötte sen upp en otäckt pigg och entusiastisk Mor på parkering utanför vårt hus.

Rasmus blev naturligtvis glad över att få träffa sina kompisar Viggo och Uno igen. Mor förklarade att hon ämnade "komma iform" och därför behövde coaching och sällskap för att orka börja röra på sig.

Jag föreslog att vi skulle gå längs ån och Mor tog genast sikte på sjön  med argumentet "Rasmus har aldrig sett en sjö!" (jag tror att halva sanningen ligger i det faktum att det finns sköna vilobänkar vid sjön....).


Vi gick med stretande hundar, Mor pladdrade om diverse anledningar till sitt nyväckta intresse för fysisk aktivering (historier och händelseförlopp jag hört MINST 10 gånger tidigare).

När jag ville komma med goda råd av typen "Gå ofta men kort istället för sällan och långt i början" fick Mor tjuthaka och ville inte längre prata om ämnet...

Vad tacksamt att hjälpa till!

Min tankar började vandra i riktningen "Hur lång tid tar det att hitta en kropp som man dumpat i sjön....?"..


Efter visst stånkande, gnällande och tjatande från den otacksamma åldringen kom vi tillslut tillbaka och jag förmanade Mor att nu upprätthålla promenerandet så att det blev en rutin.

Jag uttalade också vissa välmenande hot av typen "Om du inte promenerar medans vi är i New York kommer jag låta mina hundar vara kvar hos er en vecka extra!".


Och ja, jag menar fullständigt allvar!

Så Mor, nu vet du att du har vissa förväntningar på dig, haha!


  

 
 
lisbeth

lisbeth

22 augusti 2010 16:37

Vadå "otack"?
Den Flyfotade Fakiren var jättetacksam över att Din dyrbara tid samt för varje ny utskällning (var tionde meter)..

Dessutom har jag idag gått runt Näs med Gunvald och det gick jättebra!

Kram/mamma

http://ulvus.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ingrid

22 augusti 2010 17:47

Ni där, den Humor-löse!
Det är otacksamt när det tjatiga objektet mest gnäller och suckar...

Bravo!
Duktigt!
Kram

 
Ingen bild

Maud

23 augusti 2010 12:00

Ni är för underbara båda två! Lycka till, Lisbeth! Håller själv på att plåga av mej sommarkilona! VARFÖR är det så lätt att få dom och så svårt att bli av med dom?!! Kram Maud

 
Ingen bild

lisbeth

24 augusti 2010 21:38

Ingrid, den här tiden på året verkar vara din "tur-tid" - och då tänker jag inte närmast på förmånen av din mors promenadsällskap:-)
utan vill bara påminna om att du kom in på sköterskeskolan för tre år sedan... med tanke på nyheten om den fasta heltidstjänsten från 1:a september!
Grattis & kram!

 
Ingen bild

Marina

24 augusti 2010 23:40

Haha jag skrattar ihjäl mig. Har tills alldeles nyligen inte förstått vidden av min Mor när hon får tråkigt. Har haft med med henne på kattshow två dagar på raken, "say no more". Dylika tillställningar innehar av naturen vissa longörer, livsfarligt att ha Mor med. Hon kan
t e x lägga omåttligt stor energi hur man kan över gratis provpåsar på kattmat, lösningen kan då bli, "jag bjuder dig på fika med chokladboll". Kram

 
Ingen bild

Ingrid

25 augusti 2010 10:27

Mor: Ja, jag har faktiskt tänkt samma sak! Tack!

Marina: Nu vet du! En uttråkad Mor är totalt oförsägbar...
Ang. provpåsarna så har jag upplevt samma sak på Stockholmsmässan. "Kolla Ingrid, man får gratis hundmat där! Ta varsin påse så går vi tillbaka innan stängningsdags, då har dom bytt personal....!"

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid - 18 juni 2012 12:19


Vilka underbara dagar vi haft i Spanien....! Vi har ätit en miljon oliver, latat oss vid poolen, snurrat i medeltidsgränder kl. 03 och dansat, badat i en toksalt Medelhavet, mumsat världens godaste mat, träffat sanslösa karaktärer, druckit 2-eurosv...

Av Ingrid - 27 maj 2012 15:24


    Hej och voff från Roslagen!

Av Ingrid - 26 maj 2012 11:17


Om 48 timmar åker O och jag på gemensam semester till Spanien! Första destination är Sevilla, sen tåg till Valencia på östkusten. Förväntningarna är höga, vi blev ju störtförälskade i Spanien under vår helg i Barcelona.... Det är 30 grader i Sevi...

Av Ingrid - 2 maj 2012 07:42


  Idag fyller jag 33 år! Firade igår en smula med glada kamrater i Stockholms 1:a majtåg och har jag tur fortsätter firandet idag.. Ha en fin dag, alla vänner! ...

Av Ingrid - 27 april 2012 07:28


Jobbar som en dåre, försöker emellanåt vara trevlig mot min omgivning, borde boka trimtid till Viggo (han liknar mer och mer en övervintrad hippie vilket han själv inte verkar ha ett dugg emot) samt vaccinera pyret - men det har inte hunnits med. Sna...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards