Direktlänk till inlägg 15 juli 2010

IKEA

Av Ingrid - 15 juli 2010 17:51

Ojoj, nu ligger jag efter med bloggandet! Men vem har ork/lust att blogga när solen skiner och man hellre ligger i vattnet alt. på balkongen?

Jag tar händelseförloppet i tur och ordning, börjar alltså med vårt IKEAbesök förra fredagen...


O hade efter moget övervägande bestämt sig för att nu fick det vara slut med tramsandet att ha två sängar intill varann; nu skulle vi banne mig ha en dubbelsäng! En sängram närmare bestämt, att lägga våra madrasser i. Vissa kriterier skulle uppfyllas, te.x huvudgavel men ingen fotgavel, helst mörk i färgen och ingen kant som skaver mot låren när man sitter på sängkanten.

Efter ett febrilt letande hittade han objektet som uppfyllde alla önskemål:


  


Priset var mycket facilt, to.m för O's smak...

Jag tittade kritiskt på den och antydde att den såg ut som nånting i en japansk film där en samuraj ska härda sig och därför ligger i en spännram på en rismatta med en träkloss som kudde....

Far lejdes som chaufför och bärare och vi for iväg i arla morgonen. Vi hade dessutom tänkt reklamera vår soffklädsel som haft den dåliga smaken att spricka längs med under dynorna. Eftersom jag dessutom vill ha total koll hade jag vid TVÅ tillfällen kontaktat IKEA's kundtjänst för att kolla av att reklamation var möjligt, båda med positivt svar.

Vi kånkade in åbäket till returavdelning och fick prata med en synneligen vek och undflyende kvinna som försvann iväg med vårt kvitto och klädseln i ungefär 20 minuter. Hon återkom sedan med en besiktningsman som högdraget meddelade oss att en reklamation absolut inte var möjligt i det här fallet då han ansåg att soffan utsats för "onaturligt slitage".


Eftersom jag sällan ger mig utan strid frågade jag vänligt vad onaturligt slitage innebar? Vi hade tvättat överdraget en gång, dropptorkat det. Inga hundar har gjort nån åverkan, vi har SUTTIT på den.

Han kunde inte säga vad som var onaturligt med vårt slitage....

Sen följde en halvtimmes lång fars där denna lågpannade och managmentdrillade halvapa ömsom lismande försökte ursäkta sig, ömsom mästra oss för att vi hade mage att vilja byta ut en undermålig produkt.


Det slutade med att vi med högburet huvud bar ut klädseln till bilden igen (utan att vända oss om, samt utan att ha slagit ihjäl idioten - bara det en bedrift i sig) och hade rådslag om hur vi skulle göra.

Livstids bojkott?

Mordbrand?


Vi beslutade oss för att "don't let them put you down" och travade in på varuhuset för att spana på vår säng. Efter lite letande hittade vi pjäsen som visade sig vara urfin, stadig, billig och snygg. Ola slog till direkt och drabbades sedan av inredningsdemonen.... Han gick sömngångaraktigt och sköt en varuvagn framför sig, plockade ner stora växter, vitlökspress, fingrade på silkiga överkast och bläddrade entusiastiskt bland tygprover. Han köpte även en flätad tvättkorg, vilket jag nästan fann rörande... 

Far och jag höll oss i bakgrunden för att inte bryta förtrollningen, haha!

Efter en välbehövlig lunch hittade vi utförsäljningen av deras hundsortiment (läderkoppel med halsband för 19:-) där jag köpte diverse smått o gott för en femtiolapp (bl.a ny vattenskål och koppel). Efter en tur ut på lagret, en evighetslång kassakö och ett omsorgsfullt surrande på taket belönade jag männen med varsin mjukglass och vi for hemåt!


Hemma utbröt febril aktivitet. O monterade loss benen på madrasserna, rev fram allting som förvarades under sängarna och satte igång att montera kolossen.

Det gick smärtfritt och gick betydligt snabbare än vi kunnat ana.

Jag, som är utrustad med hyfsat ögonmått, kunde redan i varuhuset se att de lådor på hjul som vi använt att förvara saker i under sängen, aldrig i helsike skulle passa in under den nya sängramen.

"Jodå", sa min man med optimismen lysande ur ögonen.

Ola provade sedan.

"Fan då..."

Jag log änglalikt och kuttrade "Så tråkigt, älskling"....


Ingen skada skedd dock! En bra anledning till att storstäda, slänga skräp, donera hårdrockstidningar till Felix och magasinera saker i källaren istället.

Lådorna donerades till Far & Mor.

Alla glada och nöjda!


Forsättning följer, "Besöket i Nynäs"....





 
 
Ingen bild

MOR

16 juli 2010 10:24

Va! Läderkoppel + halsband = 19 kr!?
Köpte du inga till oss?

Mamma & Rasmus

 
Ingen bild

Ingrid

16 juli 2010 11:14

Om Viggo inte tycker om sitt donerar han det gärna till Rasmus!

 
Ingen bild

Helene

17 juli 2010 16:22

Sluta aldrig att skriva Ingrid. Hör du mig? ALDRIG!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid - 18 juni 2012 12:19


Vilka underbara dagar vi haft i Spanien....! Vi har ätit en miljon oliver, latat oss vid poolen, snurrat i medeltidsgränder kl. 03 och dansat, badat i en toksalt Medelhavet, mumsat världens godaste mat, träffat sanslösa karaktärer, druckit 2-eurosv...

Av Ingrid - 27 maj 2012 15:24


    Hej och voff från Roslagen!

Av Ingrid - 26 maj 2012 11:17


Om 48 timmar åker O och jag på gemensam semester till Spanien! Första destination är Sevilla, sen tåg till Valencia på östkusten. Förväntningarna är höga, vi blev ju störtförälskade i Spanien under vår helg i Barcelona.... Det är 30 grader i Sevi...

Av Ingrid - 2 maj 2012 07:42


  Idag fyller jag 33 år! Firade igår en smula med glada kamrater i Stockholms 1:a majtåg och har jag tur fortsätter firandet idag.. Ha en fin dag, alla vänner! ...

Av Ingrid - 27 april 2012 07:28


Jobbar som en dåre, försöker emellanåt vara trevlig mot min omgivning, borde boka trimtid till Viggo (han liknar mer och mer en övervintrad hippie vilket han själv inte verkar ha ett dugg emot) samt vaccinera pyret - men det har inte hunnits med. Sna...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards